My photo
Sedang mencari tahu tentang kehidupan. Melalui hari-hari demi menimba pengalaman. Biar menjadi teladan dan pedoman...

Wednesday, May 4, 2011

Princess

Cerita lawak comel berlaku selepas masa bekerja. Tapi apa kena mengena dengan "Princess"? Hmmm..

Kisah bermula dengan sesi makan-makan bersama teman sekerja yang memilih untuk tidak bekerja bersama kami lagi selepas ini. Ini merupakan kali pertama dan terakhir aku melepak bersama beliau walaupun kami boleh dikatakan agak rapat. Mungkin kerana faktor jarak yang buat kami begitu.

Petang yang agak tenang mula menjadi bingit diserikan dengan lawak intelektual kawan-kawan. Eh,panjang pula mukadimah. Let's cut it short.

Orang yang dirai telah pun pulang memandangkan perlu menghabiskan kerja-kerja tertangguh. Datang pula abang senior dengan muka ketat yang tak puas hati kerana kerja. Well, hidup sebagai pekerja di #@& memang tak pernah lari dari masalah. Setiap hari, ada saja masalah diluah kawan-kawan. Hari ini, giliran abang senior meluah rasa. Perasaan tak puas hati dikongsi bersama. Memang simpati tapi siapalah kami. Hanya mampu mendengar dan memberi sokongan moral. Sedang seronok berbual, kami didatangi dua staf junior (bukan muda sangat pun cuma baru join syarikat). Jujur aku katakan, aku kurang gemar bergaul dengan mereka. Melihat mereka di pejabat sudah buat aku rasa semacam inikan pula duduk semeja.

Hendak dijadikan cerita, abang senior kami juga punya masalah yang lebih kurang sama dengan aku. Bermasalah untuk bergaul bersama atau dalam bahasa mudah, tak geng. Rasa semacam bila staf junior tersebut mendatangi kami dan menarik kerusi untuk sertai kami. Haih. Abang senior tunjuk muka kurang senang pada kami yang lain tapi atas sikap professional, kami layan juga mereka. Sudah bekerja selama sebulan tapi kami masih belum kenal siapa mereka. Sure they also doesn't know who we are and what we do. Makanya, telah diadakan sesi suai kenal secara ringkas. Abang senior yang mula bicara. Seorang-seorang diperkenalkannya sampailah giliran aku. Yeah!!! Penyakit gagapnya menyerang. Suddenly dia lupa nama aku. Terbaikkan??? Inilah part lawak ngok ngek itu. Beliau introduce aku sebagai "Princess". Alasannya, sebab akulah staf perempuan yang belum kahwin di situ. Saja nak cover line lupa nama. Hampeh. Semua yang ada gelakkan kami.

Memang lawak tapi kata-kata abang senior macam tak hilang dari pendengaran aku. "Princess"... Kata-kata itu datang dari hati atau spontan lahir di mulut? Walau bagaimanapun, aku tetap rasa insiden itu lawak comel. Boleh guna idea tu kalau situasi lupa tu jadi pada aku. Mungkin sebab tu ada orang suka memanggil orang lain dengan panggilan yang sama, kan? Sayang... Darling... Haha... Aku pun sama, hampir semua lelaki di pejabat kecuali bos, aku panggil abang, manakala yang perempuan aku panggil mek atau cik kak. They tend to get confused sebab tak tahu siapa yang aku panggil. Kasihan.. Ngeeeeeeee..

Bila dah tertekan dan terbeban dengan masalah kerja, melepak bersama rakan sekerja memang membantu meredakan sedikit hati yang panas. Aku bersyukur ditemukan kawan-kawan yang very supportive macam yang aku ada sekarang.

Sayang korang!!! Mwahhhhh!!! Nak sambung fikir pasal "Princess"... Muahahahaha..

No comments: