My photo
Sedang mencari tahu tentang kehidupan. Melalui hari-hari demi menimba pengalaman. Biar menjadi teladan dan pedoman...

Sunday, December 9, 2012

December 2012

Hello. Finally, It's December... Nothing special. Neither present nor Christmas tree since I am not celebrating Christmas, though. As always, December hurts me a lot as compared to other months.

Getting scars. Heart broken. Cry hard. Spend more. To be honest, I don't hate December. Maybe I should take a long break. Just to be away from peoples who break me down internally. Yeah, and caused me mentally block!

How I wish for January to come a little bit earlier. To get busy and to not have time to even think about what life is really is.

Oh, at this point... I truly needs a project to working on. Having a leisure time at the office and going home early does not seems like giving any good to me.


I pray for December to end real soon. (#_#)

Tuesday, November 6, 2012

BLANK PAGE by Christina Aguilera

I know there's hurt I know there's pain, 
But people change lord knows I've been no saint 
In my own way, regret choices I've made 
How do I say I'm sorry? How do I say I'm sorry? 

I was scared, I was unprepared oh, for the things you said 
If I could undo that I hurt you I would do anything for us to make it through 
Draw me a smile, and save me tonight 
I am a blank page waiting for you to bring me to life 
Paint me a heart let me be your art 

I am a blank page waiting for life to start 
Let our hearts stop and beat as one together 
Let out hearts stop and beat as one forever 
How can I erase decisions I've made 
How do I go back what more can I say 

All that remains are hearts filled with shame 
How do we say we're sorry? How do we say we're sorry 

I was scared, I was unprepared oh, for the things you said 
If I could undo that I hurt you I would do anything for us to make it through 
Draw me a smile and save me tonight 
I am a blank page waiting for you to bring me to life 
Paint me a heart let me be your art 

I am a blank page waiting for life to start 
Let our hearts stop and beat as one together 
Let out hearts stop and beat as one forever 
I'd go back in time and I'll realize 
Our spirits aligned and we'd never die 
Draw me a smile, and save me tonight 
I'll be your blank page waiting for you to bring me to life 
Paint me a heart let me be your art 
I am a blank page waiting for life to start 
Let our hearts start and beat as one together 
Let our hearts start and beat as one forever

*lyric copied from http://www.lyrics007.com (06112012, Hr 0933, Malaysia)

Monday, October 1, 2012

Aku Paranoid: Dia Semacam Tahu Sesuatu

Pada mulanya aku tak perasan kenapa dia tiba-tiba jadi baik sangat dengan aku. Aku tak rasa yang aku ada terhegeh-hegeh dekati dia. Bila fikir-fikir balik, mungkin dia terdengar perbualan telefonku bersama kawan rapatku. Aduh, malu pula bila fikir semula!

Kerana suara kuat macam pembesar suara, aku dah "kantoi"kan diri sendiri. Mungkin dia dengar bahagian aku teruja bila setiap kali terpandang wajahnya atau kelibatnya. Hati jadi tak keruan. Memang betul cumanya dia tak tahu kenapa aku sedemikian. Sebenarnya, wajahnya yang mirip pelakon kegemaranku yang jadi penyebab.

Alasan? Ikut logik, aku mengenali Encik yang kini kawan sepejabatku sudah hampir dua tahun. Simpan perasaan? Hmmm... Skandal dalam pejabat memang tak menarik perhatianku. Sejak aku melihat Encik Pelakon di kaca televisyen, aku seakan teruja melihat Encik Kawan Sepejabat. Dapat disimpulkan di sini, Encik Kawan Sepejabat hanya "substitute" atau pengganti kepada Encik Pelakon.

Bukan bermaksud aku tak suka pada Encik Kawan Sepejabat, tapi aku tak punya perasaan lebih dari bersahabat. Tidak dinafikan yang dia baik tapi kutekankan di sini, aku tak berminat dengan Skandal Dalam Pejabat. Errr... dia memang bujang tapi aku tak mungkin simpan perasaan padanya hanya kerana aku meminati pelakon pujaan.

Kalaulah mulut aku ni pandai perlahankan sedikit suara, rasa yang tak seronok ni pasti dapat dielakkan. Dan kalaulah aku tahu cara untuk buat dia faham yang aku sekadar suka berkawan dengannya... Oh, PARANOIDnya aku...

~~Encik Kawan Sepejabat ni ramai peminat cam Encik Pelakon. Untuk aku yang tak "hot" ni, tak payah  nak berangan sangat nak lepak sama. hikhikhik... XP

Wednesday, September 5, 2012

Just LOVE

It is not because of GOOD-LOOKING, GORGEOUS, CHARMING, YOUNG and RICH
It is not because of what they can GIVE, PROVIDE or OFFER
It is just about LOVE

With LOVE, 
You don't have to be someone else
You don't need to pretend to like him/her either

With LOVE,
You can endure ALMOST everything
You may find the BEST in you
You become TOUGH, PASSIONATE and very THOUGHTFUL
You will appreciate everything that come into your life


It is all because of LOVE

JUST LOVE...


Sunday, September 2, 2012

Mood: Merdeka

Definisi terdahulu merdeka; bebas dr kongkongan dan ancaman penjajah. Berniat menghapuskan penjajah demi menjaga maruah agama, bangsa dan negara.

Definisi terkini merdeka; bebas dr kongkongan pemikiran sempit yang cuma tahu jatuhkan yang lain demi kepentingan sendiri. 


SEBELUM MERDEKA, rakyat Malaysia gadai macam-macam nak support rombongan TAR pergi tuntut MERDEKA.

SELEPAS MERDEKA, ada di antara rakyat MALAYSIA bersusah payah nak gadai negara pula konon untuk MERDEKA. Motif???

Just my 2 cents. Happy MERDEKA Day!

Saturday, August 25, 2012

Di Bangunan Usang Itu



Dingin dan kaku. Berwarna putih kelabu. Mungkin kerana bangunan itu sudah terlalu usang. Menjengah ke dalam, terlihat kesan conteng hasil seni mereka yang cetek pemikiran. Serakan kotak-kotak dan kertas surat khabar lama begitu menjelekkan pandangan. Andai sahaja bangunan usang ini dijaga, tentu sahaja boleh digunapakai untuk dijadikan tempat berteduh insan-insan gelandangan yang menumpang tidur di sudut-sudut terpencil bangunan. Mungkin boleh dijadikan pusat kegiatan belia atau dimanfaatkan untuk perkara berfaedah yang lain. Kesal.

Asal sahaja ada bangunan kosong, pasti dijadikan sarang maksiat atau tempat kegiatan yang tak berfaedah. Sedang semua sedia maklum kesan-kesan daripada sikap tidak wajar yang dilakukan segelintir golongan masyarakat, masih belum ramai yang tampil untuk menghentikan kegiatan-kegiatan negatif tersebut. Pentingkan diri sendiri? Mungkin...

Menyusur laluan sempit sekitar bangunan usang, botol-botol kaca bergelimpangan. Ah, andai mereka tahu botol-botol ini kalau dibuang tidak betul caranya akan menjadi tempat pembiakan nyamuk. Masakan mereka tahu kalau saat itu mereka sedang mabuk. Hmmm...

Kalaulah mereka tahu pentingnya kebersihan, pasti semua ini tak jadi begini. Kalau sahaja mereka tidak bersikap pentingkan diri sendiri, tentu mereka hargai dan jaga harta awam atau sekurang-kurangnya mereka tak tolong jahanamkan harta yang bukan milik sendiri. Sedih.

Menurut aku, perkara sebegini adalah disebabkan jiwa golongan masyarakat yang sakit. Konon mahu luahkan perasaan yang membebankan. Hasilnya, tertonjol kelemahan dan kebodohan diri. Rugi kalau golongan sebegini dibiar terus sakit. 


Moral of the story; Sayangi harta benda awam. Jangan buat macam harta sendiri.

Friday, July 27, 2012

Cinta Platonik

Cinta Platonik. Bunyinya seakan biasa didengar tapi apakah ia? Cinta Plastik, kah? Hmmm... Mungkin ada yang tahu maksudnya tapi biar aku kongsikan apa yang aku tahu. Cinta Platonik itu perasaan atau perkaitan rasa kasih dan sayang yang tak melibatkan tarikan seksual juga rasa untuk memiliki dan dimiliki. Ianya hubungan antara lelaki dan perempuan yang kelihatan seakan bercinta namun bebas memilih untuk bersama yang lain. Mengikut pemahaman aku, ianya seakan hubungan akrab teman baik yang berlainan jantina.

Oh, semestinya aku punya banyak pengalaman dengan cinta sebegini. Kenapa? Sebab aku terlalu takut menyerahkan seluruh rasa cinta dan kasih kepada sesiapa. Aku takut mengecewakan dan dikecewakan. Tapi siapa kata Cinta Platonik ini tidak mengecewakan dan dikecewakan? Hubungan baik antara lelaki dan perempuan walau bagaimanapun pasti membuahkan rasa kasih dan sayang.yang mana boleh memutik rasa cinta. Siapalah aku untuk membicarakan soal hati secara general sedang setiap dari kita merasainya dengan berbeza-beza. 

Pengalaman gagal dalam bercinta yang buat aku terjebak dengan Cinta Platonik. Melihat dia yang rapat dengan kita, yang sering mengusik dan menghabiskan hampir seluruh harinya bersama kita menemui gadis pilihan hati, PEDIH rasanya. Tak mampu diluah dengan kata-kata. Namun, perasaan itu pulih lebih cepat berbanding cinta biasa. Cinta yang diagung-agungkan setiap pasangan bercinta. Mungkin kerana itu aku memilih Cinta Platonik. Punya dia yang selalu mengambil berat, bertanya khabar dan mengisi ruang kosong hati tanpa perlu terlalu memikirkan sakit kehilangan. Walau sementara, aku rasa senang. 

Mereka kata aku punya rupa. Ada yang kata suka dengan perwatakan bersahaja yang adakalanya mengundang kucar-kacir. Sayangnya, aku bukanlah pilihan untuk mereka jadikan teman sepanjang hayat. Loser. Ya, itulah yang aku rasa. Walau apapun yang aku rasa, kisah ini bukan untuk menagih simpati. Bukan juga terdesak mencari cinta. Sekadar meluah untuk berkongsi rasa (walaupun blog sepi ini tak punya pengunjung). Ya, sekadar meluah.

Andai suatu masa nanti mereka tahu betapa aku pedih dengan Cinta Platonik ini, sesungguhnya aku tak pernah salahkan sesiapa untuk apa yang aku rasa kerana inilah pilihanku. Disetiap duka ada suka yang kurasa mampu buat aku senyum dan melangkah lagi. Untuk menyatakan rasa sebenar, aku tak mampu. Takut kehilangan peneman yang sudi mengisi ruang kosong di setiap hariku. 

Semoga kita semua punya pengakhiran cerita yang membahagiakan. Salam Cinta...

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥


Sunday, July 1, 2012

Tongkat

Sahabat hubungi aku semalam. Ingin kenalkanku dengan dua pupunya (second cousin). Excited? Haruslah tidak. Ini bukan kali pertama dia kenenkan aku dengan jejaka. Hahahahaha...

Aku tak kata aku tolak cadangannya, cuma aku minta dia kenal dahulu siapa yang dicalonkannya untuk aku. Dia pun tak berapa kenal dengan mamat tu. Jumpa pun tak pernah, suka hati dia nak kenenkan aku. 

Dari ceritanya, dua pupunya itu seorang jurutera yang bekerja di Bandaraya Kuala Lumpur yang baru putus tunang. Putus tunang??? Kurang dah point kat situ. Anak orang  kenamaan. Tambah point??? Silap, turun lagi point. Sebab, kalau orang kaya-kaya ni biasanya hidup diorang banyak peraturan yang merimaskan. Yang mama dan ayah bagi kat aku pun aku tak boleh nak ikut 100% ni nak tambah lagi? Tak mahulah aku. Seorang yang punya rupa dan pencinta setia. Yang ni baru boleh tamah point. Apa lagi perlu ada untuk tambah point? He needs to make me fell for his real character. Selain itu, perlu pandai jaga hati dan selalu jadi orang yang boleh aku harap dan banggakan.

Apa lagi yang aku tunggu pada usia yang semakin lanjut ni? Nak rembat je peluang? Hello kawan...  Aku tak perlu tunggul untuk bantu aku berdiri. Aku perlu tongkat untuk terus menyokong dan membantu aku mara ke depan. Untuk itu, aku perlu pilih dengan teliti. Tak mahu tongkat yang uzur. Tak mahu juga tongkat yang mudah patah kerana aku perlu bergerak seumur hidup. Maka, tongkat itu perlu temani aku sepanjang hayatku.


Bermetafora pula. Aku samakan pasangan hidup dengan tongkat? heheheh... Tongkat, lagi lama lagi antik. Macam pasangan, mula-mula kita rasa kita jatuh cinta kerana rupa. Lama-lama kita rasa hidup ni macam kosong kalau dia tiada. Usahkan nak ke depan, cuba bangun dan melangkah pun terasa berat. Tak salahkan kalau aku cuba samakan pasangan dengan tongkat? XD


Monday, June 25, 2012

Cinta Dalam Hati



Seakan tajuk lagu. Bezanya ini kisah. Kisah cinta yang layaknya hanya dalam hati. Memiliki tubuh bersaiz normal tetapi punya hati bersaiz sangat kecil. Terlalu kecil untuk dikongsi.

Adalah mustahil bagi setiap insan untuk tiada perasaan ingin mencintai dan mencintai. Walau sebesar zarah, rasa itu tetap ada. Cuba untuk menidakkan bukanlah langkah bijak. Jatuh cinta itu tidak salah. Menjadi salah jika jatuh pada orang yang salah. Cintailah yang HAK

Subjek cinta ini bukanlah sesuatu yang mudah. Tidak mampu diterangkan apalagi dihuraikan. Terlalu subjektif. Sebagai hambaNya yang kerdil dan lemah, seringkali kita tersilap dalam membezakan antara cinta dan nafsu. Cinta itu satu perasaan suci dan lemah sifatnya kerana mudah terdorong dengan nafsu. Harus bijak menangani nafsu agar cinta tidak tercemar dengan perilaku sumbang yang mencalar kesucian cinta.

Jatuh cinta sekiranya hati sudah bersedia. Sediakan akal yang rasional dan jiwa yang kental kerana memiliki cinta itu bukan sesuatu yang mudah. Itulah yang sering kusimpan dalam kotak mindaku. Kusemat kemas dalam hatiku. Bertahun kucuba pertahan rasa agar cintaku tak terbuang dengan sia-sia. Bersungguh ku jaga rasa. Beria ku tepis kata.

Usia meningkat dewasa. Masih belum mampu memberi cinta. Melihat mereka riang bergurau senda, gelak manja terkadang buat hati rasa mahu mencuba. "Ah, itu nafsu. Cintaku hanya pada yang hak!" hati seakan mendengus. Jejaka pujaan? Lelaki idaman? Persoalan yang takut untuk aku fikirkan. Takutkah aku? Ya. Aku semacam fobia yang namanya cinta. Bukan tiada yang mendekati tapi semuanya ku tolak. Ya, semua ku tolak. Aku punya sebab menolak. Memilih? Ya kerana cintaku hanya buat yang hak.

Hati pernah dihuni dulu. Sayangnya penghuni hati tak menetap lama dan berpindah ke hati yang lain. Terlalu lama dibiar kosong. Usai. Mungkin kerana sudah terbiasa tak berpenghuni, hati dibiar berkunci.

Masih ada yang mengetuk pintu hati berkali-kali. Sayangnya bukan untuk menghuni. Pintu hati masih rapat berkunci. Maka, tinggallah cinta sendiri. Sendiri dalam hati.

Sunday, May 27, 2012

Yang Selalu Keliru

Kuakui bahawa aku sememangnya amatur. Amatur dalam perihal cinta. Cinta merupakan subjek yang terlalu sukar untuk kufahami. Sesiapapun tak akan bisa untuk memberi pemahaman yang benar mengenainya. Terlalu subjektif.

Untuk Si Amatur seperti aku, cinta itu dirasakan menyesakkan. Terlalu sukar untuk dimengerti. Adakah ini maksudnya cinta? Atau mungkin itu namanya cinta? Aduh, kelirunya!!!

Bagaimana untuk kukenali Sang Pencinta Sejati. Masih wujudkah Sang Pencinta Sejati itu? Atau sekadar mitos dan lagenda? Ada yang berkata, cinta perlukan keberanian. Berani untuk mengahadapi hari-hari mendatang. Cinta itu tiada jaminan. Untung sabut, timbul. Untung batu, tenggelam. Jiwa seharusnya kental. Aku? Mungkin belum bersedia ke arah itu. Jiwaku rapuh. Hatiku mudah tersentuh. Oh, bilalah akan ku rasa cinta itu. Kuseru berani datang menghadapku. Ku pohon agar jiwaku kental dan hati sedia untuk segala yang mendatang.

Mengenali jejaka yang manis bicara dan elok tingkahnya membuatkan hati kecil terusik. Namun, selalu saja akal manidakkan. Mungkin kerana terlalu menjaga hati. Mereka selalu berpesan agar berhati-hati dalam berkawan. Sememangnya aku menjaga batas pergaulanku. Alhamdulillah, hampir semua kenalan, teman dan sahabat menghormatiku sebagai wanita.

Ada yang bertanya kenapa perlu keliru? Ini jawabku. Aku bukan nujum, aku tak arif membaca isi hati. Layanan baik bukan bererti mereka itu punya perasaan cinta. Mungkin sekadar menghormati insan lemah dan sensitif yang bergelar wanita. Lagu terhasil dek gabungan rentak dan iramanya. Tanpa salah satu, pincang bunyinya. Begitulah apa yang aku rasa. Tidak mahu membebankan hati dengan perasaan suka sebelah pihak. Aku faham bahasa mudah. Hanya perlu luah andai hati sudah terpaut. Hmmm...

Andai sahaja ada Manual Cinta...

Bicara Hati

Izinkan hati tuk berbicara
Biarkan ia meluah rasa

Tampak kuat dek pandangan mata
Tapi nyata lemah di jiwa
Riak segarang singa
Tapi sensitif hingga berjurai air mata

Bibir takkan pernah mahu berkata
Rela berdiam seribu bahasa
Sedang hati meronta mahu cerita pada dunia

Andai saja mereka tahu
Tanpa perlu bicara seribu
Tiada resah hilanglah pilu

Senang SOLO

Kuakui adakala terdetik juga hati mahukan teman. Tanpa perlu menyatakan, seakan bisa berkomunikasi dengan senang. Asyik! Realitinya, itu hanyalah khayalanku. Mana mungkin ada insan sebegitu buatku. Sedang masa untuk sendiri pun aku susah nak bahagikan, inikan pula untuk yang lain. Mungkin pengurusan masaku belum cukup bagus.

Komitmen. Ya, cuba untuk berpasangan dengan yang namanya lelaki mungkin akan buatku lelah. Membahagi masa yang kurasa terhad. Aku perlu keberanian untuk mencabar diri dengan menambah komitmen baru. Bayangkan sahaja sepertiga dari masaku adalah untuk diri sendiri dan keluarga. Bakinya ku peruntukan untuk kerja. Bukan kerana aku "Gila Kerja" tapi aku rasa mungkin hanya itu buat masaku terisi dengan perkara berfaedah.

Kerana terbiasa dengan kerja, aku seakan tak mahu mengubah jadual aturan masaku. Aku senang dan selesa begini. Kenapa perlu aku menambah pening? Menyiksa jiwa dengan rasa yang selalu menjerut raga. Bahagianya datang sekejap cuma. Oh, ternyata aku belum bersedia.

Buat sementara, biarlah aku sendiri. Senang solo. Bebas menurut kehendak tanpa ada yang terasa hati.

Tuesday, April 24, 2012

Hidup Kita

Hidup kita
Tentang kita
Hidup kita
Kita yang corakkan
Mungkin melibatkan orang lain
Tapi watak utama tetap kita
Hidup kita
Pilihan kita
Sama ada ya atau tidak
Sama ada betul atau salah
Sama ada benci atau suka
Semua terpulang pada kita
Tak perlu ragu buat pilihan
Kita yang tentukan

Lagu... (Untuk AKU)

Telinga seakan-akan terdengar lagu
Hati kecil menyanyi
Seronok??? ~~~

Lagu lama
Tapi bukanlah terlalu lama
Berbunyi segar
Sesuai dengan jiwa

Melodinya bagus
Liriknya menusuk kalbu
Aku suka lagu itu
Lagu yang aku tujukan khas buat aku
Ya, hanya untukku

video yang dimuat turun dari Youtube. video

Things that make my day...

1)A simple greeting from you >>>Hello/Good Morning/Hi
2)Your beautiful smile when you're smiling at me
3)Your laugh
4)When you reply my tweet
5)An unexpected call from you
6)Unexpected GIFT from you >>> though it is just a PEN











to be continued

Hati: Terusik (1)

Caranya
Oh, aku terpikat dengan caranya

Lagaknya
Ya, tentu sekali terpesona dengan lagaknya

Andai saja hati ini lemah
Tentu saja sudah menyerah

Senyumnya saja sudah bikin hati tertawan
Apatah lagi dengan lesung pipit manis lagi menawan

Dia memang baik
Dia ternyata menarik
Tatkala memandang hati memang terusik

Siapakah gerangan Si Cantik Manis
Sudikah berteman dengan Abang berkumis?



~~bhahahahahaha... menulis sambil bersantai

Hati: Terusik

Jangan ditanya apa terbuku
Kalau kau tak mahu ambil tahu

Jangan ditanya mengapa sepi
Kalau kau tak ingin cuba mengerti

Jangan ditanya apa dirindu
Kalau sekadar mahu mengganggu

Biar hati sepi
Biar hati sendiri
Tak perlu kau cuba selami
Sebaiknya kau menjauhi

Biar tenang hati
Tanpa perlu kau peduli
Biar sendiri merawati
Agar luka sembuh sendiri

Sunday, April 22, 2012

Malam

Pada malam
Hanya pada malam
Bertemankan sang rembulan
Juga kerdipan bintang

Pada malam
Kudedikasikan kisahku
Hanya pada malam
Yang setia menemaniku

Senyumku tangisku
Hanya malam saksiku
Resahku Senangku
Cuma malam disisiku

Gelap tak semestinya kelam
Malamku jarangnya suram
Selagi bulan bintang terangi malam
Rasaku takkan padam

Pada malam
Hanya pada malam
Selimutiku tubuhku yang suam
Buaiku mimpi indah malam

Monday, April 9, 2012

Saturday, April 7, 2012

Tuesday, March 27, 2012

DIA SEDAR... DAN SENYUM LEBAR!

Aku tengok dia... Syahdu betul rasa hati... Aku rasa nak menangis tapi bila tengok air jernih mengalir dari matanya, aku tahan sebak di dada. Banyak yang ingin aku ceritakan tapi dia kelihatan susah. Aku tahu dia tak selesa. Tak senang duduk. Orang sakit...

Sebelum beredar, sempat aku ucap selamat. Semoga dia cepat sembuh dan... DIA TERSENYUM LEBAR seakan turut tak sabar nak cepat sihat dan melepak dengan kami seperti dulu. Rindunya...

Sunday, March 25, 2012

DIA SUDAH SEDAR

Alhamdulillah... Atas doa semua, kawan aku dah sedar. Selamat ditukarkan ke Hospital Sungai Buluh pun. Walaupun begitu, aku masih belum berkesempatan nak lawat beliau. Rindu betul nak tengok senyumnya.

Dari apa yang diberitahu kawan-kawan yang dah pergi menjenguknya, mereka kata beliau kuat. Sekejap saja dah boleh beri tindak balas. Sukanya hati bila dengar. Sangat berharap dapat jumpa selepas selesai kerja-kerja yang menggangu siang malamku.

Semoga April yang bakal menjelang ini tidaklah sesibuk Mac. Teramat penat.

Saturday, March 10, 2012

Kisah di Klinik Gigi...

Hari ini hari sengal. Aku ke klinik gigi seawal 10 pagi tapi doktor gigi tak sampai-sampai lagi. Bukan main tulis Business Hour jam 9 pagi. Disebabkan oleh aku malas nak cari klinik gigi lain, maka aku cekalkan hati tunggu doktor.

Pipi bengkak sebelah dah macam kuih pau. KUIH PAU??? Eh, terkesan pulak. Kawanku, Killerbee selalu panggil aku kuih pau kalau nak sakat aku. Tapi kali ni bila pipi aku betul-betul macam kuih pau, dia tak ada untuk sakat aku. Dia terbaring lesu di hospital. Hmmm... Killerbee, cepatlah sembuh. Aku rindu la nak bergurau dengan kau.

Tuesday, March 6, 2012

Mood Baik!

Hati masih lagi terbuai dengan mimpi semalam. Walau mata ber"eye-bag" tapi hati SUKA! Kalaulah mimpi itu realiti... OK, cukup pasal mimpi. Mari harap hari ni tak ada yang ganggu mood baik ni.

Mari Kerja!!!

Monday, March 5, 2012

UNEASY

Uneasy
When I heard about the news
Uneasy
When the news is about YOU
Uneasy
When I can't stop think it is really YOU

Please be safe
Please come back

Uneasy
When all I can do is nothing
Uneasy
When I cannot offer any help
Uneasy
The feeling that I never wish to have

Please wake up!
Please say something!
Please tell me that we have years to irritate each other
Please tell me that YOU have million things to complain
Please at least say that YOU are OK...

Sunday, March 4, 2012

Hati: Mengintai dan Diintai

Selalu ingin mengintai ke dalam hatinya. Ingin sekali ku tahu apa isinya. Siapa surinya? Bermain teka teki memang memenatkan.

Yang selalu dikejar, jarangnya dapat. Kanapa agaknya, ya? Andai saja dikurnia hati yang cekal, mungkin saja dapat apa dihajat. Cumanya, aku tak sekuat itu.

Sibuk mengintai, tak sedar diintai. Maaf, hati ini susah diceroboh masuk walau niatmu sekadar mahu mengintai. Kau pasti berjaya andai sabar dan nekad tapi sekiranya kau sekadar mahu mencuba-cuba, bukan aku orangnya. Lebih mudah kau cuba dengan yang lain.

Walaupun hartamu setinggi langit. Walaupun tahap pendidikan memuncak tinggi. Kau tetap bukan pilihan hati andai kau GAGAL berkomunikasi. Aku tak perlu bicara indah. Cukup aku dan kamu faham maksud hati. Tak perlu berbunga dan memuji-muji kalau itu tak datang dari hati.

Things to Confess

Did you ever confess your true feeling to the one that you like/love most? How? Any tips?

Hmmm... To like/love is one thing. To confess the feeling towards the one we like/love is another thing... If only I have the courage to confess. If only I can be brave enough to know his feeling towards me...

And I am just too scared... to loose him. I should be grateful enough to have him as my friend. Maybe because of his gentleness has got me crazy. You know, GIRLS... easily carried away by own feeling. Emotional. Hahahaha...

Wednesday, February 22, 2012

Sembang Panjang dengan Abang Besar - Salah ke SINGLE???

Selepas bermesyuarat selama 3 jam... Singgah solat di Stesen Minyak Petronas di Kerinchi. Dalam perjalanan pulang ke pejabat di Kelana Jaya...

"Za, umur kau berapa?"
"Errr... aku muda lagi, bang." ~,aca, dapat agak je soalan seterusnya...
"Ko jangan lama-lama... Kahwin je..." ~aku memang dah agak!!!

Selebihnya ialah soalan dan pertikaian pendapat antara aku dengan Abang Besar yang mengganggu jiwa yang malas aku nak kongsi.
Salah besar sangat ke kalau orang CUN cam aku ni masih single? CUN tu tak salah... yang kurang benar tu tang UMUR...

Muak pula bila soal umur dipertikai. Bukan tua sangat pun. Masih 20-an. MUDA lagi kot... Bukan aku tak nak kat orang. Kalau orang yang tak nak kat aku, tak kan aku pulak nak merayu-rayu? GILA! Tunggu aku ada masa lapang, nanti aku buat iklan cari jodoh, ye? Puas hati?


Sesi luah perasaan

Wednesday, February 15, 2012

Kawan, Teman & Sahabat...

Pernah ada seorang diantara kawan, teman dan sahabat berkata...
"Kau cantik, tapi kenapa tak ada teman istimewa? kau saja tak nak bagitahu, kan?" Ni kes mengambil berat ke saja nak menyibuk ambil tahu? Ahahahahaha

Pernah ada seorang diantara kawan, teman dan sahabat berkata...
"Kaulah makhluk terpelik yang aku kenal kat dunia ni. Ada rupa tapi tak ada teman." macamlah dia tahu apa pun pasal aku.

Pernah ada seorang diantara kawan, teman dan sahabat berkata...
"Kau ni memilih sangatlah." Ewah, syok betul mulut dia berkata-kata. Dia tahu ke apa masalah aku?

Pernah ada seorang diantara kawan, teman dan sahabat berkata...
"Biar aku kenalkan kau dengan kawan aku ni..." Terima kasih banyaklah kawan tapi aku bukan jenis senang jatuh hatilah. Hati batu kot.

Pernah ada seorang diantara kawan, teman dan sahabat berkata...
"Kalau susah sangat, kau couple jelah dengan aku. Aku pun tengah single ni." Senang je dia cakap. Hati aku ni nampak keras macam batu tapi orang tak nampak disebalik dinding keras tu tersembunyi hati yang fragile. Mungkin itu satu sebab kenapa aku masih bujang trang tang tang... hikhikhik...

Pernah ada seorang diantara kawan, teman dan sahabat berkata...
"Kau ni macam epal." Pada mulanya aku rasa itulah ayat paling manis seorang kawan pernah cakap kat aku. Lelaki pulak tu. Eh, bukan seorang... Hehehe... Aku ingat sebab aku suka sangat dengan epal merah yang "sweet" tu tapi rupa-rupanya...
Girls are like apples on trees. The best ones are on top. But sometimes, boys don't want to reach all the way to the top so they get the rotten ones at the bottom. You just have to wait for the right boy who is willing to go all the way for you.
Aku tak tahu nak cakap apa... Tak tahu nak kenalpasti perasaan sendiri. Hmm...

Bila kawan, teman dan sahabat dah mula mahu cuba ceroboh kisah peribadi, aku rasa seakan kurang tenang. Hmmm... Tapi masih tetap SAYANG semua asalkan kami Kawan, Teman & Sahabat...

14/2/2012... just another Tuesday...

Really don't have much to say but today...
"busy day yet lovely"

They, esp. He just made my day!!! owh...

Monday, February 13, 2012

Bila Rasaku Rasamu

Diam...
Sepi..
Tanpa ada suara, kita biar hati berkata-kata

Sayup-sayup kudengar hatimu berbisik
Tapi tak mahu meneka
Sering tekaanku silap
Kucuba dengar sedapat mungkin
Gagal menangkap maksud sebenar

Mahu bertanya
Tapi aku malu

"Boleh ulang?" atau..
"Kuat sedikit bicaranya?"
Oh, aku tak mampu
Sekilas menatap wajahnya saja sudah buat aku segan
Inikan pula bertanya ini itu

Masa berlalu dan kita ketemu lagi
Kali ini kau tersenyum memandangku
Aku tertunduk malu
Terasa serba tak kena lagakku
Tiba-tiba aku seakan terdengar bisik hatimu
Terasa jelas menusuk kalbuku
Inikah rasa bila rasaku rasamu???

Sunday, February 12, 2012

Rasa

"Indahnya rasa bila dicintai...
Hidup ini terasa di Syurga..."

Ecewah... Tu lirik lagu Kumpulan Sofazr lah. Tajuknya Terasa di Syurga kalau tak silap. Layan je dengar lagu ni. Ala-ala melayang. Ahahahahaha... Bukan main menjiwang lagi!

Indah ke rasa dicintai?macam bodoh tak soalan ni? Aku, kalau disuruh berangan memang hebat. Daya imaginasi memang terbaik. Tapi pasal cinta ni aku fail. Pengalaman kurang atau hampir kepada TIADA. Sedih!!! Ahahaha... Mengarang puisi cinta disertai bait-bait yang menyentuh rasa itu semua diilhamkan dari pembacaan novel-novel cinta dan carian di GOOGLE.

Setiap kali aku cuba untuk buka hati merasa indahnya cinta, secara automatik hati menolak rasa. Seakan satu tindakan refleks. Aneh. Mungkin hanya dengan karya-karya pencinta aku dapat rasakan cinta.

Oh, Cinta... sambung nyanyi... ~~lalalalala

Kawanku Kawen... (Fida and Husband)

Minggu ini, bermulalah hujung minggu yang sibuk... Hari ini, aku dijemput mengahadiri Majlis Persandingan Fida dan Suami di Taman Komuniti Ibukota. Meriah!Ramai betul tetamu yang hadir bergambar mesra dengan pengantin. Ewah, siap beratur panjang.

Mana aku kenal Si Fida ni??? Kawan masa ikut PKSN 2003 dulu. PKSN tu Program Khidmat Sosial Negara. Kini lebih dikenali sebagai PLKN. Ha, begitulah ceritanya aku kenal si Fida ni...

Datang agak lewat tadi. Nasib baik Si Alan ada. Selesai makan, Din dan Eddy datang bersama pasangan dan keluarga masing-masing. Bukan main beria aku dengar ramai kawan-kawan PKSN nak datang kenduri nithe night before. CET!!!

Tak kisahlah apa pun, yang penting dapat juga jumpa kawan-kawan lama walaupun tak ramai. Kalau bukan hari ini, entah bila lagi aku boleh jumpa. Maklumlah, bila masing-masing dah banyak komitmen. Tak macam zaman muda-muda kami dulu... Ye tak? :)

Harap lepas ni, dapatlah peluang melepak bersama kawan-kawan lain lama-lama... Ye la, sementara aku masih BUJANG TRANG TANG TANG. Nanti kalau dah berkeluarga, belum tentu boleh melepak-lepak, kan? Haih!!!

Minggu hadapan, ke Muar pula... Seterusnya??? Di pejabat siapkan tender sebab due date is just around the corner.

Thursday, February 9, 2012

Kawanku Kawen... (Fie & Fana)

Something sweet to share... Congrats Fie & Fana on your wedding!!!

[short movie] aku, nikon dan dia... from Grebang on Vimeo.




~~Baru kau tau susah senang nk jadi retis??? ngaaaaaaaaaaaaaaa

Tuesday, February 7, 2012

Leka

Memikirkan sesuatu yang indah. Leka. Ya, aku leka dengan khayalanku. Namun, cukup membahagiakan. Tanpa perlu rasa terguris atau terkikis. Aku bahagia.

Terasa bagai melayang di langit. Menggapai bintang terang. Leka. Aku jadi lupa yang aku sendiri di dunia nyata. Lupa yang aku tak punya teman... Tak punya sesiapa.

Seronok membilang bintang. Mencari yang mana menyinar paling terang. Asyik. Leka.

Seakan tak perlukan sesiapa. Usai kerja, pulang terus ke rumah. Berbaring di tempat tidur. Tanpa perlu modal tetapi daya kreatif berimaginasi, leka aku terus hanyut dalam dunia khayalan.

Atau hanya dengan sebatang pensel kayu dan hamparan kosong, lakaran minda terhasil tanpa sempat otakku berfikir. Imaginasi seakan mendahului logik akal. Ligat melakar setiap yang terlintas. Leka.

Bermain warna. Merias indah lakaran dengan calitan pelbagai warna. Dengan mengandaikan setiap warna punya cerita, aku leka.


Leka yang mengubat luka. Menyah lara. Leka yang membuang sepi. Menghindar dari rasa sunyi. Leka yang buat aku terasa seakan yang terpenting. Watak utama setiap cerita. Tiada hati yang terluka. Tanpa perlu berduka lara. Leka. Aku leka dengan dunia yang aku reka.

Bermula Dengan Hai...

Pendek dan ringkas. Satu suku kata mudah. "Hai!"

Lagaknya yang ramah dan bersahaja pasti membuat sesiapa pun ingin mendekatinya. Aku? ENTAH.

Pada mereka, mengenalinya adalah BONUS. Aku? Walaupun banyak kisahnya yang aku tahu, aku masih rasa ENTAH.

Banyak tentangnya yang aku dengar. Banyak yang menyenangkan. Kalau yang tidak menyenangkan pun, kami bukan siapa-siapa untuk aku perlu fokuskan.

Tanpa gagal, die mesti menegurku asal nampak kelibatku. Aku senang begitu. Setiap kali terlihatnya, aku jadi senang walaupun ada riak sedih yang disembunyikan dariku. Aku tahu dia tak gembira. Aku tahu dia tertekan. I just knew it and that's all. Kalaulah aku tahu buat dia bercerita... Ah, siapa aku untuk dia ceritakan..?

"Hai" yang tampak ringkas dan mudah selalunya bermaksud sesuatu yang lebih dari itu. Ianya sungguh rumit dan yang bisa menterjemahnya cuma aku. Tanpa bicara lebar, dari redup matanya dan senyum kakunya... nyata dia sembunyikan sesuatu.

Mungkin Kerana

Kegagalan yang lepas mungkin buat aku jadi buta...

Menginginkan CINTA bukan lagi keutamaanku. Mungkin kerana hati ini telah beku. Kedinginan yang membaluti hati buat perassaan turut kaku.

Hadir CINTA tak pernah kusedar. Hanya tahu tatkala ianya telah pun beredar. Mungkin kerana kisah lalu telah buat aku butakan hatiku. Untuk CINTA.

Pencarian CINTA telah aku kuburkan. Di usia yang semakin lanjut, mencari redha Allah yang lebih utama. Mungkin kerana telah tertulis buatku menjalani hidup sendiri dan itu bukan pilihan.

Bukan belas yang aku harapkan tetapi kasih yang tulus yang boleh aku andalkan. Bukan kata-kata indah nan palsu aku perlukan tapi suara yang ikhlas buat menemani hari-hariku juga yang mendampingi lena tidurku. Bukan yang sempurna. Tak perlu yang punya harta berjuta. Tak semestinya yang kacak bergaya. Cuma yang sanggup menemaniku sepanjang usia. Memimpin aku ke jalan-Nya.

Mungkin kerana luka lama tak pernah sembuh. Mungkin kerana hatiku terlalu rapuh.

Andai ada yang punya penawar bagi merawat luka ini... yang mampu mengubati trauma hati...

Friday, February 3, 2012

Terasa

Di hadapanku, dia duduk
Memandangnya buat aku rasa teruk

Benci padanya, aku tidak
Marah padanya juga tidak

Layanannya sama
Usikannya tiada beza
Baginya, aku dan yang lain adalah sama
Tapi kenapa mesti aku terasa

Terkadang seakan rindu kelibatnya
Tengiang-ngiang tawanya
Usikan mesranya tak pernah gagal membagkit rasa

Saat dia di depan mata aku jadi resah
Berharap dia menghilang segera agar jiwaku kebah

Kenapa mesti terasa sedang kami bukan siapa-siapa?


Nota kaki;
cuma menyampaikan rasa hati

Saturday, January 21, 2012

Jangan Salahkan Hati

Jangan salahkan hati
Saat tiba-tiba terdetik sukakan sesuatu
Itu fitrah

Jangan salahkan hati
Andai tiba-tiba membenci
Pasti ada sebab tertentu

Jangan salahkan hati
Bila terasa mahu memiliki
Itu fitrah

Jangan salahkan hati
Kiranya terasa mahu menolak
Kerana itu permainan masa

Jangan salahkan hati
Jika terniat untuk mencinta
Itu fitrah

Jangan salahkan hati
Hanya kerana tak dicinta
Mungkin belum masanya

Hati yang kecil takkan mampu menanggung sejuta salah
Hati yang kecil takkan bisa dikerat bahagi atau dilempar pergi
Cintai hati, Belailah hati
Demi diri sendiri

Wednesday, January 18, 2012

Biarkan Waktu Berlalu...

Tanpa sedar, telah jauh kaki melangkah pergi
Tanpa sedar, segenap lorong telah ku redahi
Tanpa sedar, acapkali telah ku jatuh dan berdiri

Tanpa lengah masa berlalu pergi

Ingatkah pada bintang yang kita hitung bersama
Mendongak ke langit mencari bintang kita
Malam sunyi terasa berbeza
Kerana ada kita berdua

Ingatkah pada bayu yang berhembus lembut
Menyapa halus kulit yang mulus
Sejuk dan begitu menenangkan

Kenangan indah terpahat di hati
Walau ke mana melangkah pergi
Biar bertahun masa terlewati
Kenangan itu takkan pernah mati

Biar api menjadi abu
Biar air bertukar beku
Asal ingatan tersemat di kalbu
Biarkan saja waktu berlalu...

Thursday, January 5, 2012

Apa Itu Cinta???

Aku sebetulnya tak tahu apa itu cinta. Jujur. Aku tercari-cari maksud cinta. Jadi, kenapa aku buat blog cinta? Hmmm... hanya kerana mahu kamu t=yang di luar sana mengajarku apa itu cinta.

Aku pernah bercinta? Entah. Tapi aku pernah punya "kekasih" sewaktu belajar di universiti dulu. Mungkin kerana mahu tahu perasaan bila dicinta bila melihat kawan-kawan yang sibuk angau melayan rasa. Malangnya, aku tak dapat rasa itu. Aku cuba usaha, namun kecundang di tengah jalan tanpa sempat aku tahu erti cinta. Bodohkan aku? Ambil masa hampir setahun, tapi apa pun aku tak dapat. Hati masih kosong.

Kini, sekali lagi aku tak keruan bila mama dan ayah sibuk suruh aku kahwin. Sedang aku tak tahu makna, manakan aku bisa bercinta? Mungkin elok kira kubiar takdir dan waktu menentu segala. Moga ada insan yang sudi menerima aku apa adanya.

Tahun baru, azam pun baru. Niat mahu dapatkan calon tahun ini. Mengenangkan tahap IQ rendah aku tentang soal cinta, kita tunggu sajalah pengkhiran cerita.

Maka, misi mencari cinta pun bermula...