My photo
Sedang mencari tahu tentang kehidupan. Melalui hari-hari demi menimba pengalaman. Biar menjadi teladan dan pedoman...

Wednesday, February 9, 2011

Hendak Kahwin Tapi...

Siapa yang tak nak kahwin??? Rugi betul hidup. Aku? Mestilah nak kahwin tapi... Oit... Bukan sebab di atas la... Cuma... Tak tahu mana nak pilih... Hehehehe... Ala... Aku muda lagi kot... Bila sampai masa, aku kahwinlah. Aku nak buat macam mana, dah tak ada yang nak masuk meminang... Takan nak pergi paksa orang pula. Merepek betul!!! Kahwin ni bukan perkara main-main. Kena fikir dari banyak sudut. Bukan nak hidup bersama satu hari saja. Kalau boleh mesti nak selamanya. Kalau terburu-buru, takut menyesal kelak. Perkara yang selalu bermain di fikiran setiap kali isu kahwin ditimbulkan: 1. Dah bersedia dengan komitmen baru? 2. Boleh terima kekurangan dan kelemahan pasangan? Kalau kelebihan, sure no problem. 3. Boleh get along dengan keluarga pasangan? 4. Sanggup berkongsi susah senang? 5. Selalunya pasangan yang berkahwin bercerai berai disebabkan faktor kewangan. Ok ke? Mama cakap, itu semua cuma alasan. Terus terang aku cakap, persediaan awal sangat penting. Lebih-lebih lagi persediaan mental. Masa tengah hangat bercinta memang tak terfikir langsung pasal semua ni. Bila dah kahwin, sibuk bandingkan diri dengan orang. Akibatnya? Fikir sendirilah. Aku bukan nak patahkan niat korang yang nak berkahwin, cuma aku rasa perkara ni perlu dipertimbangkan. Semoga kita semua dapat kebahagian dalam hidup. Amin...

No comments: