My photo
Sedang mencari tahu tentang kehidupan. Melalui hari-hari demi menimba pengalaman. Biar menjadi teladan dan pedoman...

Tuesday, February 8, 2011

Kisahnya Sama

Kisah... Korang mesti tertanya-tanya kisah apa, kan? Hmmmm... (mood: touched) Hari ni aku lewat pulang ke rumah. Dalam pukul 7 baru keluar dari pejabat. Sah-sah aku terlewat tengok "Tiramisu" kat TV3. Sampai rumah, jam 7.28 terus aku mengadap TV. Iklan pulak... Aku pun pergilah simpan barang-barang. Ishk, sikit punya panjang da introduction... Baiklah, sambung cerita. Aku tengok cerita Tiramisu setengah jalan. Walaupun begitu, aku boleh agak apa yang terjadi at first half. Bagi yang tak mengikuti cerita ni, biar aku cerita sikit. Cerita ini mengisahkan tentang dua orang kawan yang berkawan sejak sekolah lagi. Terpisah ketika melanjutkan pelajaran setelah tamat SPM. Berjumpa semula setelah sekian lama terpisah. Masing-masing menyimpan perasaan tetapi malu untuk menyatakan hasrat hati. Episod kali ini menyentuh jiwa keras, sejuk dan beku aku. Si Teruna (Dani) telah membuat keputusan untuk mengahwini gadis lain setelah penat berteka-teki sendiri. Manakala Si Gadis (Melur) patah hati. Sedang kedua mereka masih lagi menyimpan hasrat hati. Melihat plot di mana Dani meminta Melur membantunya dalam persiapan perkahwinan membuat aku tumpang syahdu. Aku pernah berada di tempat Melur (I mean situasi Melur). Rasa sakit macam jari tersepit kat pintu. Bengkak tapi tak berdarah. Kalau tak tolong, obvious sangat. Kalau tolong, hati sakit gila! Itu kisah mereka. Kisah aku? Hmmm... Kami berkawan dari sekolah. Masa di sekolah, tak rapat sangat. Rakan sekelas. Tapi boleh kira rapat jugalah sebab duduk dekat-dekat. Bila habis sekolah, kami sambung belajar. Tempat lain-lain. Kemudian dia bekerja. Jauh... Aku sambung ijazah. Walaupun jarak telah pisahkan kami, tapi kami tak terputus hubungan. Setiap kali cuti, dia pasti cari aku. Kami jadi semakin rapat. Semua perkara kami kongsikan. Sepanjang hubungan kami, aku dapat rasa aku dan dia semacam ada perasaan yang sama. Tapi aku keep denying. Aku selalu kata tak mungkin kami suka sama suka sebab aku tak nak cemarkan persahabatan dengan rasa cinta. Bagi aku, sahabat lebih penting dari cinta. Dan masa berlalu. Dia jumpa kekasih hati. Aku pula, patah hati lah!!! Adoi... Nasib tak parah. Bodohkan aku? Agaknyalah, kalau aku cakap kat dia aku syok kat dia, mesti tak sakit macam ni. Walaupun punya kekasih hati, dia masih lagi luangkan masa untuk melepak dan mendengar bebelan aku. Pada masa yang sama, aku pun kenalah dengar luahan rasa dia pasal kekasih hatinya. Part tu, memang aku rasa sebal. Tapi, kawan punya pasal, aku layanlah.... Seperti biasa, masa berlalu dan terus berlalu... Dia clash dengan awek dia!!! Mesti korang rasa aku macam ada peluang, kan? Mungkin. Tapi sebenarnya tak ada peluang. Sebab katanya ibunya dah carikan jodoh untuknya. Time tu aku dah tahap pasrah... Lebih kurang tak kisah kami? Errr... Blur???? Ala... Buat-buat paham je lah... Huuuuuu... Kini, aku masih sendiri. Bukan aku tak nak cari teman, tapi aku takut sakit lama datang lagi. Aku dah keraskan hati. Bukan sebab aku masih dok ingat kawan aku tu (da hilang minat kat dia... penat main tarik tali). Aku bahagia single macam sekarang. Walaupun aku semakin sunyi sebab kawan-kawan dah ramai yang berumahtanggga (dah tak ada masa nak lepak dengan aku macam dulu-dulu), tapi masih ada lagi yang sudi menemani. Siapa lagi kalau bukan rakan sepejabat yang happening???!!! Aku harap sangat ending cerita "Tiramisu" ni best. Mestilah best kot. Drama kat TV jarang ada yang tak best. Entah bila kisah aku nak dapat happy ending macam drama TV kan? Just wishing for the best lah. ********* Monolog: Ayah dan mama dah bising suruh aku cari laki. Aku nak buat macam mana kalau tak ada yang datang meminang??? Hai lah nasib... Tahun depan dah masuk zon bahaya. Kalau tak kahwin, aku kena join geng andalusia... Time tu, aku dah tak perlu fikir kahwin. Cari duit banyak-banyak buat simpanan hari tua. At least, kalau tak kahwin dan beranak, aku tak perlu duduk rumah orang tua. Pathetic... ********* Moral of the story: Jangan ikut cara aku. Kalau dah suka tu, confess je. Tak kisahlah kau lelaki ke perempuan.

No comments: